:::time:::

Followers

iklan hari ini

:::jangan terlampau mencari kesempurnaan:::

Jika kamu memancing ikan……
Setelah ikan itu terlekat di mata kail……
Hendaklah kamu mengambil ikan itu……
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja…….
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya……
Ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup……

Begitulah juga……

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang ……
Setelah ia mulai MENYAYANGI kamu……
Hendaklah kamu MENJAGA hatinya……
Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu saja……
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu……
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih mengingati kamu……

Jika kamu MENADAH air biarlah berpada……
Jangan terlalu berharap pada takungannya dan menganggap ia begitu teguh……
Cukuplah sekadar untuk KEPERLUANMU sahaja……
Kerana apabila ia mulai RETAK ….tidak sukar untuk kamu menampal dan memperbaikinya semula……
Dan bukannya terus dibuang begitu sahaja……

Begitulah juga……

Jika kamu sedang memiliki seseorang…. TERIMALAH dia seadanya……
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan mengganggapkan dia begitu istimewa……
Anggaplah dia manusia biasa……
Kerana apabila dia melakukan KESILAPAN …. tidaklah sukar untuk kamu MEMAAFKANNYA dan MEMBOLEHKAN hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhir hayat
Dan bukannya MENGHUKUMNYA dan MENINGGALKAN dia begitu sahaja kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya
Lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu sahaja……

Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi……
Yang kamu pasti baik untuk diri kamu……
Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT ……
Mengapa kamu berlengah lagi? Cuba mencari makanan yang lain……
Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN ……
Kelak, nasi itu akan BASI sendiri dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi……
Kamu akan MENYESAL ……

Begitulah juga……

Jika kamu telah bertemu dengan seorang INSAN ……
Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu……
MENYAYANGIMU …. MENGASIHIMU ….dan MENCINTAIMU ….
Mengapa kamu berlengah lagi?
Cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain……
Terlalu mengejar KESEMPURNAAN ……
Kelak, dia akan BERJAUH HATI dan kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain……
Kamu juga yg akan MENYESAL dan tidak ada gunanya lagi……

Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna, sedangkan jika kita boleh memaafkan KESILAPAN orang yang kita sayang dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI …kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA …itu lebih BERMAKNA

bingkisan doa~ permula bicara..

SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA MANUSIA,

TAK SEMESTINYA MANUSIA CINTA KEPADA KITA,

TETAPI SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA ALLAH,

NESCAYA CINTA ALLAH TIADA PENGHUJUNGNYA.

SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA MANUSIA,

KITA AKAN CEMBURU KEPADA ORANG YANG MENCINTAI

ORANG YANG KITA CINTAI,

TETAPI SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA ALLAH,

KITA AKAN TURUT MENCINTAI

ORANG YANG MELABUHKAN CINTANYA KEPADA ALLAH JUGA.

YA ALLAH,

ANDAINYA DIA ADALAH JODOH YANG DITETAPKAN

OLEH-MU KEPADAKU,

MAKA CAMPAKKANLAH DALAM HATIKU CINTA KEPADANYA ADALAH

KERANA-MU,

DAN CAMPAKKANLAH DALAM HATINYA,

CINTA KEPADAKU ADALAH KERANA-MU.

NAMUN,

ANDAINYA DIA BUKANLAH JODOH YANG DITETAPKAN OLEH-MU KEPADAKU,

BERIKANLAH KU KEKUATAN AGAR PASRAH DALAM MENGHARUNGI UJIAN,

YANG KAU BERIKAN KEPADAKU.

YA ALLAH,

JIKA AKU JATUH CINTA,

CINTAKANLAH AKU PADA SESEORANG YANG MELABUHKAN CINTANYA PADA-MU, AGAR BERTAMBAH KEKUATANKU UNTUK MENCINTAI-MU.

YA MUHAIMIN,

JIKA AKU JATUH CINTA,

JAGALAH CINTAKU PADANYA AGAR TIDAK MELEBIHI CINTAKU PADA-MU.

YA RABBANA,

JIKA AKU JATUH HATI,

JAGALAH HATIKU PADANYA AGAR TIDAK BERPALING PADA-MU.

YA RABBUL IZZATI,

JIKA AKU RINDU,

RINDUKANLAH AKU PADA SESEORANG YANG MERINDUI SYAHID DI JALAN-MU.

YA ALLAH,

JIKA AKU RINDU,

JAGALAH RINDUKU PADANYA AGAR TIDAK LALAI AKU MERINDUI SYURGA-MU.

YA ALLAH,

JIKA AKU MENIKMATI CINTA KEKASIH-MU,

JANGANLAH KENIKMATAN ITU MELEBIHI KENIKMATAN INDAHNYA BERMUNAJAT DI SEPERTIGA MALAM TERAKHIR-MU

YA ALLAH,

JIKA AKU JATUH HATI PADA KEKASIH-MU,

JANGANLAH BIARKAN AKU TERTATIH DAN TERJATUH DALAM PERJALANAN PANJANG MENYERU MANUSIA KEPADA-MU.

YA ALLAH,

JIKA KAU HALALKAN AKU MERINDUI KEKASIH-MU,

JANGAN BIARKAN AKU MELAMPAUI BATAS SEHINGGA MELUPAKAN AKU PADA CINTA HAKIKI DAN RINDU ABADI HANYA KEPADA-MU.

Mati hanya sekali jadikannya pada jalan Allah,

islam agamaku~~~

Thursday, November 11, 2010 10:22 AM

~~penangan si cantik merah~

melihat warna dye saja dah membuatkan org tidak akn berpaling tmpat lain kerna bnga yang blom kmbang ni amat mnarik warna ye...ditemui di dlm hutan kalumpang jgak, tidak dpt dikenal pasti apakah jnis dan bunga apakah ini...huhuhu tp yang pnting mmg cun mlecun bile diabadikn dlm lensa kmeraku, so ape lagi, ak pon snap la, dan ni la hsil ye..layannnnnnnnnnn~~~~

10:07 AM

~~tidk dpt dikesan bunga apakah ini?? kah!!~~

huhu bunga lalang kot, bb pic ni snap mse p kalumpang iaitu kawasan air terjun, tserempak lak ngan bnga ni, cam cntik je, so snap la pic ni...huhuhu mmg xdpt dikanl pasti bnge apakah ini...huhuhu bb xpnah nmpak...papepon layan je la ek!!!~ huhuhu

9:49 AM

~~tempat ku menimba ilmu~~

ni bangunan E learning di universiti ku, iaitu universiti pendidikan sultan idris...bgunan ni bri siap, suasana wktu mlm mnampakkn klainan di kmpus stelah bgunan ni siap, mmg agak memikat la suasana lampu pd bgunan pabila mlm mjelang,,, perghhh ayat..huhuhu ade la klainan melihat bgunan ni, mybe icon kmpus kami bg mnampakkn universiti pendidikan~~~layannnnnnnn~~

9:19 AM

~~bkn awan yg terpilu ek, tp awan yg memukau~~

gmbar ni sy snap mse di kolej saya, melihat awan yg memukau pd ptang tu mmbuatkn sy ingin mrakamkn saat tersebut...langit yg biru mmg mnimbulkn rse kekaguman melihat kecantikkn alam ciptaan Tuhan ini, subhanaAllah, mmg ciptaan Tuhan tidak terjgkau keindahan ye...huhu zashhhhh~~

9:02 AM

~~waterfall~

tempat yang paling gemar dilawati, air terjun...ni mmg feberet laaa. ,,g pling bkenan mndi kt air terjun ni..huhu mmg minat brenang pon...ni snap gne slow shutter, 400 iso, dan +0.7 chaya...huhuhu msin bllajar nk snap gne slow shutter ni, trutama tok air terjun, mmg terbaik...!!!layannnnnnnn~~

8:47 AM

~~kesenian batang pokok~

dalam unsur seni terdapat unsur jalinan, nk tgk jalinan yg paling terbaik, adalah pd pokok, jalinan yang mmg smulajadi, tnpa dibuat, huhuhu tu pon jd mgsa snap sy..wlupon hnya btang kayu, ttp bg sy, ade nilai2 kesenian yg memuaskn ati di sesetngah ruang ati msing2...perghhh ayt seni, hope korg pham, hnya nk smpaikn yg btanng kayu pon ade nilais estetika ye sndri...huhuhu hope u all like it~~layannnnnnn!!!~

8:30 AM

~~sejernih keikhlasan, secantik berlian~~

air ke ais , huhuhu ni air je kgkawan, tp pas edit ckit jd cam ais lak, huhu gamabar ni di snap mse air di simbah, dan smpat snap...ni la hasil ye..air ni mmg nmpak cntik bb bersih suci, air ye pon puteh kn...huhuhu mse tu mmg xjgka pon nk snap poc air, tp pluang ade dpn mata, xkn nk biar je, huhu so layan jela ek...zashhhhhh~~

8:19 AM

~~aku pon kiut gak~

mybe tu burung tu nk ckp, sesungguhnya ciptaan ALLAH sume ye indah2 belaka...huhhu lihat burung kakak tua ni, huhu mmg akan menarik setiap pandangan mata untuk melihatnya, bkn hnya kerna rupanya, juga pada keletahnya yang xreti dok diam...huhuhu ni la indahnya ciptaan Tuhan..sy cuba merakam nya tok bkgsi saat ni bersama anda sume...huhuhu lgi satu burung ni pandai berkata-kata, mcm budak bru pndai berckp, xpnah pnat tok berkata-kata, terserlah lg kecomelan ye wlupon pd hakikat ye ia adalah hnya seekor burung.....~~zashhhhh

8:03 AM

terbanglah~~

alkisah pic ni sy snap di melaka, terdpat beribu-ribu burung merpati yang berterbangan di langit hingga seperti hari mendung, so dengan camera yg sntiasa de ditgn, mgambil kesempatan tu tok merakam dan dikongsi bersama sahabat2 suma...huhu burung merpati terbang seiring, singgah brehat di atas bumbung, idup manusia sebagai pemimpin, bersama la kita sentiasa bergabung..hihi sempat plak berpantun... ngeh3..zashhhhhhhhhhhh~~~

Wednesday, August 18, 2010 8:31 AM

~~the most i like~~

Ya Allah, sesungguhnya ciptaan mu suma yg indah2 belaka...ak pling ska pic ni...ak harap korang pon akn suka pic ni, hmmmmm mmg cntik la bunga ni, kelopak2 dya mmberi pgertian yang berbeza2...huhuhu ak tros terkedu melihat hasil pic yang ak snap pas snap pic ni,mmg cntik, ati ak ni tuhan je tau cmne rse gembira ye idup di muka bumi tuhan yang indah ni...huhuhu sume ye sempurna pada bunga ni, warna dye, kelopak dye...huhuhu layn ek sume~~~zashhhhhhhhh

8:11 AM

~~pengarang ati yang sayu~~

perghhh color dye, mmg memikat ati la skali pandang dh buat ati tertawan...huhu ni bunga orkid kot, hahaha buta bunga...xpela, buta bunga lbih baik dri mat bungakn...jambuuuuuuuuuuu.

...hahaha ak bkn jambu ok pd gurl2 di luar sana...huhuhu sempat promote diri lak...hehehe layannnnnnn ek~~~~

7:45 AM

~~sesiput sedut~~

huhu tiba2 tringat siput sedut la...hahahaha sedap2...hehehe bile tgk gmbar2 cmni, adoi npela ade satu naluri estetika tu muncul dlm ati ak...huhuhu naluri yang ingin melihat sesuatu yang indah...huhuhu i like this pic~~layannnn~~

7:31 AM

~~suci dalam debu~~

engkau bagai air yang jernih, di dalam bekas yang berdebu, zahirnya kotoran itu, terlihat, kesepian tertlindung jua...cewahhhh nyayi lak, adoi mate dye, jernih ye....huhuhu tgk la pic ni kengkawan, mke seorang budak comei, huhuhu ape2 yang comei memang xpnah tlepas dari lense kmera ak...huhuhu manis, manis, manis~~~ngeeeeee layannnnnnnnn

7:19 AM

~~bunga ape????

orkid ke ni?? huhu ak pon xpasti sebab pokok2 dye besar2 kat tepi2 jalan...huhuhu besala, klu dh pegang kemera ni, pantang tengok pape yang cantik, mesti nk snap, walupon tiggi di atas pokok...huhuhu nsip la ade lense yg agak panjang tok ak mencapai n snap pic bunga tersebut...huhuhu light pink warna dye...huhuhu sangat lah menarik bile dipandang, cewahhhh~~~~ zashhhhhh

7:10 AM

~~kesucian~

apa yang dikaitkan dengan, mesti orang akan anggap bersih, suci dan sebagai ye, ak xtau la bunga ape yang ak snap ni, mmg puteh bunga ye...huhuhu ak jmpe bunga ni di kawasan tman dekat menara tamingsari di melaka, kemera xpnah lekang di tgn ak...huhuhu so ak pon snap pic bunga ni...huhuu layannnnnn~~~~~~`

6:57 AM

~~kekeringannn~

sesuatu yang idup pasti akan menemui ajalnya, yang muda passti akan tua, yang sihat pasti akan sakit, yang segar pasti akan layu, begitulah nasip daun ini, kekeringan, kesunyian, keseorangan, hanya membiarkan ke mna shaja yang angin bwk dirinya...ditiup ke kiri, ke kiri, ditiup ke kanan, ke kanan...menanti saat dirinya tiada lagi dimuka bumi ini~~~layannnnnnn

6:03 AM

~~kepingan yng menguntungkan~~

ni gambar kat melaka, di tepi kawasan pantai, ak mencari seluar nak mandi laut mse tu...seperti biasa, senjata ku tok snap pape xpnah terlepas dari tanganku...ak tertarik dengan kepingan2 ini, smbil terdengar binyi2 benda ni berlaga ditiup angin...huuuhuhuhu syok dok tepi pantai...~~~layannnnnn

5:45 AM

~~R&R bagi si kecik ni~~

adoi terpesona ak tgk bunga yang wana light purple ni...masa ak nk snap pic ni, tibe2 datang sekor lebah yang comei2 gitu hinggap, mgkin tok hisap madu disamping basahkn tekak yg haus tu...huhuhu wktu tula ak gunakn kesempatan tu tok snap beberapa keping pic sang ;ebah dan cik bunga ni...huhuhu i like~~~layannnnnnnn

5:35 AM

~terowong kemanisan~

sewaktu ak dalam perjalanan menuju ke melaka, ak berhenti di R&R nilai...nk mkn tp perot kenyang dh, so ak just bjalan di situ mnikmati kawasan bukit bukau yang cantik2...bebekalkn senjata ak myDSLR la, huhuu ak lihat ade 1 taman permainan kanak2...ade papan gelonsor terowong tu, sedang ak memerhatikan papan gelongsor tu(bkn tringin nk men yek!~~~~) tibe2 muncul kanak2, yg comei, manis mke dye smbil melihat ak...ak pon ape lg, kuarkn snjata ak dan smpat snap 2,3keping pic bdak yg comei ni...huhuhu layan je~~~zashhhhhhhhh

5:30 AM

~~cahaya keterangan~~

ketika senja belabuh, tirai malam akan terbuka, disitulah bermula kerja keras lampu2 yg ditugaskn mnerangi stiap pelusuk di muka bumi ini...kerja ye sungguh mulia, membiarkan diri sendiri kepanasan untuk memyenangkan orang lain...inilah yg dapat disiratkan melalui gambar yg saya snap ni, mgkin nampak biasa je, tp pgertian ye memberi seribu satu pgalaman pada insan yg cuba melihat ye melalui mata hati~~~layannnnnnn

5:17 AM

~~indah xsemestinya cantikk~~

huhu gambar ni simple je, saja ak snap mase lalu depan library di universiti ak...walupon gambar ni simple, tp ade sesuatu yang pasti ye kte xnampak, apa yg ade pd pili air ni...ak ske pic cmni, smple but interesting...huhuhu hope korang2 pon ske ye...hehehe~~~~layannnnn

Tuesday, July 13, 2010 4:20 AM

~cutelisme~~



sesiapa pn yg memandang bdak ni snyum, msti akn mdtgkn perasaan geram...hahaha comei x ank sedara sy...huhuhu tgkla snyuman yg ikhlas ni...huhu wlupon belom dpt mgerti ape yg dimaksudkn dgn kmera, tp ble ade kmera dpn dye, automatik jd snyum...hahaha fhotogenikkk skit...huhu ya Allah, indah ya ciptaan mu ya Allah...zashhhhh~~~

4:00 AM

indah khabar, indah la rupe~~~



bunga kertas...huhu mmg la bnge krtas kn, adessss huhu ni pon otw nk g mkn, snggah dpn kolej harunaminurrasyid, snap kjap...hahaha mmg xde kje kn...huhu ngah tggu mse nk g tmn bnge kt klcc, juh ckit, cntik2 lak bnge ye...huhuhu kt dpn kolej ni mmg byk bunge, bkn bnge smulajdi ni je, bnge comei2 pon rmai gk...hahaha layannnnnnnn~~

3:41 AM

agak-agak~~huhu



gagak dh xitam sngat dh skang, hahaha ade kelabu2 ckit...so xnmpak cm burung yg jahat la...huhuhu snap ni juh gk la, dlm brape anggaran ek, hahaha ak pn xpsti la, tp agak juh n ak pkai lens 55 x 200mm huhu...belh la stakat nk mncube snap2 pic...hahaha~~~layannnnnn..

Wednesday, July 7, 2010 6:07 AM

~~freedom~~



huhu cerekarama yg berlaku diatas pokok...huhu dua ekor burung yg sedang berbincang tok bahagikn sbiji makanan...xtau la laki bini atau x, tp yg pasti, burung ni xbergadoh pon, just berkongsi mkanan tu wlupon hnye de 1 je mkanan ye...huhu snap kjap wktu dua ekor burung ngah berbincang...haha layannn~~

Monday, July 5, 2010 7:06 PM

my superhero and heroin a.k.a daddy n mummy gua~~



ak pasti dalam idup korang kt dunia msti ade superhro yg kamo sume minat kn, huhu begitu jugak ak, hahhh ni ak nk knalkn superhero yg ak minat bersama heroin dye kt sbelah...huhu ni la org yg pling byk mmbntu dlm idup ak, dye ajar ak spaya idup biar susah tp jgn buruk ati...huhu ak rse sgt btuah mlihat fmly ak yg wlupon xsenang tp idup dlm kegmbiraan, sume atas berkat ksih syg ayh dan mak ak...huhu ke kanan hormattttt, zurdddd....ngeeee huhu lebiu alwayss~~p/s sayangilah mak dan ayah kite slgi dorg msih ade~~Allah Huakbar

Wednesday, June 30, 2010 9:13 AM

~~siapa tuan punya moto ni??



siapa la tuan punya moto yang bertuah tu, nombor plet ye AGX 5sumting la, haha xnampak la...tapi, moto tu bertuah la bab jadi subjek akk tok snap pic kt garaj moto sekola yang ak wat program rangcangan orientasi sekolah...huhu nak tangkap gambar moto sendiri nanti orang cakap xberkembang lak, so tangkap la moto org lain plak...huhu layannnnn la pic ni~~

Monday, June 28, 2010 5:30 AM

~~i'm back to school~~



huhu setelah 5tahun aku tinggalkan sekolah SMKCL, kini aku kembali, tetapi bukan sebagai pelajar lagi, sebagai seorang yang bergelar diri guru, huhu...indahnya dapat kembali sekolah, tiap-tiap pelusuk sekolah ini mengingatkan ak betapa seronok ye zaman persekolahan...huhu byk lagi gmbar yang ak amik, tapi ak hanya masukkn pic ketika budak-budak sedang khusyuk mendengar pengetua memberikan ucapan~~~layannnnn

5:16 AM

huhu lalat pon lalat la~~~



huhu latest pnya pic ak snap kt umah, lalat pon lalat la, jnji leh jd model ak...huhuhu cbe gne setting makro kt kmera Dslr ak...huhu dpt gk la snap beberapa keping pic makhluk yg dianggap pgotor ni...hahaha layan jela ek~~~

Wednesday, June 2, 2010 2:13 AM

~~my moto~~huhuh



huhuhu ni lg satu hal, memang tak ade keja beb, amik gmbo moto sndri, hahah xjmpe model la nk tgkap, so amik pic moto pn ok kot...hahhaha layan jelaaaa lgpon ngah boring dok umah...hehehehe zashhhhhhhhhhhh~~~~

Monday, May 31, 2010 7:23 AM

~~~cenderahati dari kolejku~~



huhu ni pic mse 'malam itam puteh' di kolej ku...huhu ni cnderahati yg diberikn kpada semua2 org yg pnah mtaburkn bakti pd kolej...huhu malam itam puteh ini utk mraikn barisan2 yg pnah mnaikn nama kolej dan mberikn seratus peratus usaha sama dlm mjayakn stiap program kolej~~~zashhhhhh

7:15 AM

semangat sukaneka~~~huhu



huhu budak2 kn ble dorg men sesuatu mmg serius dorg nk menang...lihat la bdak ini, huhu mmg belari bsungguh dalam sukaneka yg kami anjurkn iaitu bwk getah gune straw, huhuhu smpat snap pic dye mse dye ngah lari...hehehe

6:46 AM

~~~manis ye muke dye~~



huhuhu comeiiii ye dye...ni ak snap pic ye mse dye xpasan ak ngah dok sebelah dye...amik curi2 je, bab dye ni pmalu skit, klu dye tau ak dekat ngan dye, dye akn lari...ni pon ank yatim gak...tp still leh tersenyum bile ak usik2 dye...hehehe layannnnnn~~~~

6:13 AM

~~kecik-kecik cili api~~



kunjungan aku ke rumah anak2 yatim mmg mmberi seribu pgertian, lihat lah muka kanak2 yg suci ini...wlupon dalm usia yang muda, telah khilangan ksih syg ibu dan ayah, tetapi melihat telatah budak ini semasa mgambil gmbar ye mbuat ati ku tersenyum..pandai sungguh bgaya depan cemera, tetapi yang psti kte yg mmpunyai ibu dan bapa harus bersyukur dgn nikmat dari Tuhan...alhamdulillah~~zashhhh

5:51 AM

~~betapa indahnye ciptaan ilahi~~



huhu ni ank abgku, bru nk msok 8bln, dye ni suke org amik gambar dye, huhu ske wt mimik2 muke yg comel2, mmg geram tgk ye, smentara dye ngah wt mimik mke pelik cmni, ak snap pic dye...huhuhu mmg tpukau melihat mke yg suci ini...ank adalah anugerah yg pling bnilai dari Allah...xsabar nk ade ank...hahaha iklan kjap~~~zashhhhhhhhhh

5:37 AM

~~titisan air yang mgagumkan~~



hujan ialah anugerah dari tuhan, sungguh memukau melihat air yang turun dari langit...huhuhu di kesempatan ari ujan itu, sy mgambil peluang untuk mgambil bebrapa keping gambar air yang mnitik...huhuhu sungguh cantik ble kte dpt mrakamkn titisan air yang brada di tingkap kte...huhuhu layannnn zashhhhhhhh

5:25 AM

org xde kje~~~

ini pon gambar tangkap mase dlm blek, xde kje nk wt, test la kemahiran tangkap gambar, smbil tu nk try2 gak...huhuhu ni nk test men blur kmera...ni la hasil ye...hehehee~~~ layannnn zassshhhh

Thursday, April 8, 2010 3:50 AM

~~bunga kebanggaan Malaysia~~



huhu ni pic ak tgkap mse on the way pergi makan je kat kolej..hahaha makan pon bawak kemera, memang xde kerje kan...hahaha geram tengok bunga raya ni, tu yang pi snap gambar dye tu..lagi satu sajae nak try kemera gak, nak asah bakat yang xde ni...lain kali nak cari bunga lain lak, yang lagi warna warni..huhuhu papepn layan la gambar ni dlu ek, lain kali lak upload gambar lain...zashhhhh layannnnnnnnnn......

Monday, March 29, 2010 5:10 AM

my 1st snap



ni la gmbr yg ak snap mse dok dlm blek ak..hahaha mmg xde kje, ni saje je nk test kemampuan nk jd fhotografer...hahaha sonok gak men ngan DSLR ni, atau nama saintifik ye digital single lense reflex...haha cntik binatang ni...xtaula nk panggil kumbang ke, lipas ke, kalkatu ke, ape2 jela...jnji ak ak dh snap pic dye..jadi model ak mlm tu binatang ni...ahahaha layannnn zaasshhhhh....

Sunday, March 28, 2010 8:58 AM

karya chung chen sun-unity

perghhhhh ni la pic ak di backgroundkn dgn lukisan chinise ni...huhu smart kn harimau dye...huhu mmg nmpak real gile, tapi hakikat ye pelukis mnggunakan teknik sapuan berus kasar je kt lukisan ni...hahh lukisan ni pon ada kt balai seni lukis negara, nk tgk yang real pnya, g ar jalan semarak kt KL tu...huhu layannnn zaasshhhhhhhhh....~~~:P

8:38 AM

karya Zainurin Muhammad @ Ajis-underwater view of myself

huhu ni la lukisan feberet ak, hahaha pling suka karya ni..tlampau halus lukisan ini sehingga kan kalau kita melihat depan2 mcm bru lpas snap pic ni kn under sea je..huhuhu smart la karya Zainurin Muhammad @ Ajis bertajuk under water view of my self...huhuhu klu korang nk tgk live lukisan ni, ada kat balai seni lukis negara, g ar ramai2, ajak kwn2 ke tempat dimana perjuang seni visual tanah air diperjuangkan...huhuhu layannnn zasshhhhhhh.....

8:21 AM

~~kata-kata pujangga~~

"Kehidupan ini dipenuhi dengan seribu macam kemanisan tetapi untuk mencapainya perlu seribu macam pengorbanan" ~Pujangga

"Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat" - Khalifah Abdul Malik bin Marwan

"Kalaulah anda tidak mampu untuk menggembirakan orang lain, janganlah pula anda menambah dukanya." ~Pujangga~

"Manusia tak akan tahu semua perkara, justeru tahu banyak perkara lebih baik dari tidak suka mengambil tahu walaupun satu perkara." ~Pujangga~

"Sekali anda terjatuh, jangan jatuh untuk berkali-kali" ~kata-kata Pujangga~

"Hari ini bila ia datang, jangan biarkan ia berlalu pergi. Esok kalau ia masih bertandang, jangan harap ia akan datang kembali." Kata-kata Pujangga~

"Nikmat itu kadang-kadang tidak disedari, hanya apabila ia telah hilang barulah manusia benar-benar terasa." kata-kata Pujangga~

"Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, tetapi tidak semua perpisahan akan menjanjikan akan adanya pertemuan semula sesudah perpisahan itu." Kata-kata Pujangga~

"Jangan biarkan perahu hanyut tak ber'penghuni' nanti hanyutnya tidak singgah ke pelabuhan." kata-kata Pujangga

"Jangan abaikan permintaan orang, kalau tidak mahu permintaan anda diabaikan orang." kata-kata Pujangga

"Hidup biarlah berbakti, walaupun tidak dipuji." ~kata-kata Pujangga

"Hari ini adalah realiti impian kelmarin, impian hari ini adalah reliti besok hari..."kata-kata Pujangga`

"Hidup ini ibarat meniti seutas tali, kadang kala kita jatuh sakit dan terluka, dan itulah yang kita rasai saat ini." kata-kata Pujangga~

"Hanya mereka yang melepasi ujian akan melalui kehidupan dengan sabar." kata-kata Pujangga`

Kata-kata Pujangga: "Kadangkala menyembunyikan sesuatu perkara dari pengetahuan orang lain lebih baik dari jika diberitahu pun tidak dihiraukan."

"Sekalipun tidak pernah menjadi kaya-raya, kita masih beruntung tidak juga papa kedana" kata-kata Pujangga~

"Setiap kali tersadung, ingatlah kita tidak mahu terjatuh lagi." kata-kata Pujangga`

"Jangan sesekali menyalahkan kesilapan diri sendiri kepada orang lain kerana orang yang tidak mengakui kelemahan diri sukar untuk berjaya." kata-kata Pujangga`

"Kita mesti pastikan hari ini adalah milik kita kerana kita belum pasti adakah hari esok kita masih diberi peluang." kata-kata Pujangga~

Kata-kata Pujangga:" Jangan impikan sesuatu tanpa berusaha mencapainya."

Kata-kata Pujangga: "Kalau tidak kerana semalam kita telah berusaha, bersungguh, bersabar dan berdoa, belum tentu hari ini kita akan berada di sini."

Kata-kata Pujangga:" Pemimpin yang berjaya ialah orang yang boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih atas daripadanya dan boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih bawah daripadanya."

Kata-kata Pujangga:"Kita patut berkorban supaya orang lain juga merasai kemanisan hidup."

Kata-kata Pujangga: "Kekuatan itu tidak terbina di atas bilangan yang ramai, tetapi kekuatan itu terbina di atas keyakinan dan optimis seseorang dan keserasian berkumpulan."

Kata-kata Pujangga:"Berfikir sejenak, merenung masa lalu adalah permulaan yang baik untuk bertindak."

Kata-kata Pujangga: "Rahsia untuk berjaya ialah menghormati orang lain."

Kata-kata Pujangga: "Saya percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok."

Kata-kata Pujangga: "Yang telah berlalu biarkan ia berlalu, yang mendatang hadapi dengan cemerlang."

Kata-kata Pujangga: " Berbuat baik jangan sekali, buatlah berkali-kali."

Kata-kata Pujangga: "Kasihkan manusia lepaskan dia kepada pilihan dan keputusannya kerana di situ tanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia."

Kata-kata Pujangga: "Kawan ketawa mudah dicari, kawan menangis keseorangan diri."

Kata-kata Pujangga: "Jangan sesekali menggadai prinsip, demi untuk mendapat dunia yang mengiurkan."

Kata-kata Pujangga: "Biarpun jalan itu panjang, kita akan merintisnya perlahan-lahan."

Kata-kata Pujangga: "Hidup ini adalah warna-warni yang terlakar pada kanvas, walaupun tidak cantik ia tetap mempunyai sejuta maksud."

Kata-kata Pujangga: "Sesuatu khayalan kadang-kadang menjadi realiti."

Kata-Kata Pujangga: "Tidak ada manusia yang hidup untuk gagal, tetapi tidak merancang adalah merancang untuk gagal."

Kata-kata Pujangga: "Manusia tidak perlu dihukum kerana lupa, tetapi manusia perlu dihukum kerana sengaja lupa."

Kata-kata Pujangga: "Andai hidup punca perpisahan, biarlah mati menyambungnya semula. Namun seandainya mati punca perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata."

Kata-kata Pujangga: "Saya sayang awak, sukarkah untuk dilafazkan?"

Kata-kata Pujangga: "Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?"

Kata-kata Pujangga: "Jika dunia ini persinggahan, mengapa tidak kita banyakkan bekalan untuk meneruskan perjalanan? Kerana kita cuma ada satu persinggahan."

Kata-kata Pujangga: "Kekayaan boleh mengaburkan jalan yang jujur"

Kata-kata Pujangga: "Tidak akan ada kemakmuran tanpa kasih sayang, Hanya mereka yang beriman sahaja tahu akan erti kasih sayang." & "Masihkah ada dendam yang bersisa tika tangan bersentuhan mesra."

Kata-kata Pujangga: "Sebuah kebenaran kadangkala mengandungi kesilapan."

7:59 AM

~~kata-kata nasihat~

* Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman.
* Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.
* Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.
Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu telalu penting dalam sebuah kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang.
* Hati yg terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.
* Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.
* Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan.
* Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.
* Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan.
* Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak.
* Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yang berdosa yang tidak mempunyai masa depan.
* Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu.Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera.
* Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki.
* Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu mengecewakan agama.
* Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya.
* Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat.
* Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

7:38 AM

hati bertanya, sempurna kah kita????

apa kata ati???

untuk apa ati dicipta, untuk ape perasaan diberikan dlm stiap diri manusia...hnya Yang Maha Pencipta mgetahui ya...tp sbgai manusia yang dikurniakan akal serta fikiran, stelah bpluh2 tahun diberikan nyawa, masih ada lagi yang belum boleh menilai, masih ada lagi yang kurang menjaga hati dan perasaan orang lain...adessssssss terserius la pulak, aku bukannya wat blog ni bab nak pot pet pot pet...huhuhu saja nk try jadi pengarang or penulis...wahahaha perasan je lebih...
aku dah hidup selama 22tahun di dunia ini, banyak benda yang aku dah lalui, pahit maung hidup dalam keluarga yang sederhana, dari kecik aku dah dibiasakan berusaha untuk mencri duit sendiri jika inginkan sesuatu...tp aku bersyukur sangat dilahirkan di didalam keluarga seperti itu, kerana itulah yang mematangkan aku..pada usia 11 tahun aku dah ikot ayah aku pergi ke bendang untuk mencari lauk untuk kami satu keluarga..huhuhu best oo pengalaman pertama berkubang disungai mencari ikan..hidup biar sederhana asalkan bahagia...terima kasih mak ayah sebab mendidik aku hingga aku berpijak di menara gading sekarang ini..huhuhu insyaAllah dalam 2thun lg, aku akan begelar seorang guru...adoyai, sebenarnya penat jugak ek berceloteh pnjang2, dh keras ujung jari ku mnaip. kih3 ngade2 je lebih...hmmmm Ya Allah aku bersyukur dengan Mu Ya Allah, kerana sentiasa melancarkan perjalanan hidup aku sebagai hamba Mu di bumi ini Ya Allah...ak pohon agar sentiasa ditunjukkan jalan yang Engkau redhai Ya Allah, ak akui terlampau banyak kekilafan yang ak buat, terlampau banyak kejahatan yang ak lakukan, bimbing lah ak, tunjukkan lah ak jalan yang benar Ya Allah...sesungguh ye ak amat mnyesal dengan dosa2 ku yang lalu....hmmm tlmpau banyak yang berlaku hingga kalau boleh, ak ingin putar balik mase, tapi sedarlah, ini dunia nyata, bukan ye dunia doraemon kn, yang boleh kembali ke zaman silam...huhuhu tapi ak akan troskn idup ak untuk membahagiakan kedua mak abah ak, tu harapan ak yang paling utama...Ya Allah Ya Tuhanku, ak mohon padamu agar dikabulkan doa ku ini. kerna ak amat mnyayangi kedua ibu bapa ku...mak abah..tggu sampai chek bjaya noh, chek akan bahagia kn mak abah...aminnnnnnnn...nanti ade mse, ak tulis lagi ek..chow cin ci...hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger

jiran-jiranku yg mnjenguk~~

sama2 la kita muhasabah diri kita~~

terima kasih, datang lagi~~

Lawan bagi sabar adalah mengeluh dan ia merupakan perbuatan yang amat dilarang oleh agama kerana dengan mengeluh akan membuatkan semangat menjadi lemah dan terbitnya perasaan kecewa dan putus asa sedangkan Allah SWT berfirman dengan maksudnya:”Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.” (al-Insyirah:6)
Umat Islam akan diuji dengan lima perkara iaitu saudara seagama yang sentiasa dengki terhadapnya, orang munafiq yang sentiasa membencinya, orang kafir yang sentiasa memeranginya, syaitan yang sentiasa berusaha menyesatkannya dan bisikan hawa nafsu yang sentiasa menggoncang keimanannya. Semuanya ini menuntut kesabaran dan di dalamnya terdapat ganjaran pahala yang besar daripada Allah SWT.
Blogger Templates

my pic

my pic
~~ni la pic ak tuan empunya blog~~
There was an error in this gadget

sila lihat dibawah awak pengunjung ke berapa~~~

About Me

My Photo
eezud afizz
~~kajian personaliti mengikut tarikh lahir Dato' Dr Fadzilah Kamsah~~~Sangat aktif dan dinamik. Cepat bertindak membuat keputusan tetapi cepat menyesal. Sangat menarik dan pandai menjaga diri. Punya daya mental yang sangat kuat. Suka diberi perhatian. Sangat diplomatik (pandai memujuk ). Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang. Sangat berani dan tiada perasaan takut. Suka perkara yang mencabar, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah. Emosi cepat terusik. Cuba kawal perasaan. Kecenderungan bersifat pendendam. Agresif dan kelam kabut dalam membuat keputusan. Kuat daya ingatan. Gerak hati yang sangat kuat. Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain. Berpenyakit disekitar kepala dan dada. Sangat cemburu dan terlalu cemburu.btoi atau x ak pn xpasti...kwn2 ak taula mcm mne prngai ak...tp ak pn rse ade yg ditulis adalah mmg tdpt dlm diri ku...huhuhu
View my complete profile

Labels

Tanpa masalah atau ujian tidak akan wujud kematangan kerana pengalaman dalam menyelesaikan masalah adalah guru terbaik dalam menjamin kejayaan dalam kehidupan.

~~my DSLR~~

~~my DSLR~~
camera idaman akhirnya ku mliki jua....huhuhu ni la cemera ak pkai skang, DSLR alpha 380~~

Search This Blog